Viser innlegg med etiketten Oppskrift. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Oppskrift. Vis alle innlegg

fredag 26. desember 2014

Hjemmelagd Rocky Road



R o c k y  R o a d


1 pakke  Digestive
1 pose Dumle
1 pose saltet peanøtter
Marshmallow
(Jeg har hjemmelagde, men kan fint kjøpe ferdig)
Sjokolade
(jeg brukte 50/50 mørk og lys sjokolade)




Ta fram ei langpanne og dekk med bakepapir.
Knus kjeksen i fine små biter.




Hver dumlebit kuttet jeg opp i tre deler.




Skjær opp marshmallows i små biter.




Stø utover peanøtter.




Smelt sjokoladen og hel over til alt er dekket.




Sett langpannen til siden og la sjokoladen stivne.




Etter et par timer tok jeg fram pannen og 
brukte en stor kniv og kuttet opp i biter. 




Pakket inn noe av Rocky Road bitene i cellofanposer
og knøt med en rød tråd. Perfekt liten julegave til
noen som fortjener en liten oppmerksomhet.




Enkel julesnack.


G O D    J U L


fredag 17. januar 2014

Bake Kake Søte


Bake kake søte,
dyppe den i fløte,
først i sukker, så i vann,
så kom det en gammel mann,
som ville smake kaka
som Mette har baka!





 Har virkelig fått prøvd meg 
som kakebaker det siste året,
og jeg har virkelig koset meg.
Legger ikke sjul på at jeg 
elsker å være kreativ. 






Alt fra


planlegging

finne inspirasjon

baking

og ikke minst 

pynting +
dekorering.





Her er et lite bildedryss av 
noen av kakene jeg har laget:





REGNBUEKAKE

Julians 1års kake.
Trykk HER for å se framgangsmåte og oppskrift.




DAIMISKAKE




STOR CUPKAKE KAKE
med hvit sjokoladeskjell

Cathrines 30års kake.
Trykk HER for framgang og oppskrift.




KVIKKLUNSJ KAKE
Timmy tid
Julians 2 års bursdagskake.



DÅPSKAKE
til lille Helen.
Trykk HER for oppskrift.



HELLO KITTY KAKE
Adines 2års bursdagskake.




DYKKEKAKE
 30års kake




VINTERKAKE
Catos bursdagskake




MONSTER HIGH DOLL KAKE
6års bursdagskake


Dette er kaker som familie og venner har utfordret meg til å bake.
Nå ser jeg framover til flere kreative utfordringer i bakeverden.


Tusen takk for all koslige tilbake meldinger jeg har fått!!


Neste utfordring? 
Vent og følg med!!

mandag 21. oktober 2013

Dåpskake


Var så heldig å fikk lov til å lage selve 
dåpskaken til fineste Helen denne helgen. 
Mammaen had bare et ønske; at kaken 
skulle være et marsipanlokk på kaken. Har jo 
drevet å baket en del dem siste årene, men 
aldri prøvd meg på å legge et marsipanlokk 
på ei kake. Ellers så hadde jeg frie hender 
til å lage den kaken jeg ville.




Oppskrift på denne dåpskaken finner 
du her hos: Passionforbaking
Utrolig godt og saftig kake.




Vanilje kake
Bringebærmousse
Sjokolademousse




Brukt ekstra hvit marsipan.
(Kjøpt på traktøren)
All pynten på kaken er marsipan, og det 
meste er vanlig marsipan som jeg har farget 
selv med Wilton sine gelefarger.



Farget marsipan alt fra lillatoner og rosatoner. 
Synes gammelrosa er en behagelig lun farge 
og ble brukt mye på denne kaka, med en 
god blanding av lilla og hvit.




La en pent bord rundt kake nederst.
Enkle blomster i tre forskjellige størrelser i. 
 Laget noen enkle striper og satt på hvit 
spisende perle i midten. 




Brukt mould fra Karen Davies og laget 
disse rosene. De hvite rosene har jeg 
penslet på litt spiselig farge.




Brukt en mould til å lage babyen. 
Marsipanen har jeg farget selv.
Laget selv et teppe som babyen ligger på.







Dåpsbarnet og foreldrene ble kjempe 
glad for kaken, og selv så lærte jeg mye og 
ser fram til å prøve meg på ei slik kake igjen.


onsdag 16. oktober 2013

Hjemmesydde barneklær



Mitt første hjemmesydde barneplagg




Helt tilfeldig kom jeg over en nyoppstarta blogg hvor 
det vart lagt ut mye fine bilder av hjemmesydde barneklær, 
og utifra ei oppskrift derfra sydde jeg en fleecedress til Isabell. 




Trengte en kjøredress til lillesøster nå, 
og valgt å sy dressen i strørrelse 68.
Tegnet opp mønsteret, 
tegnet av på stoff og klippet opp.



Rosa fleece fra Stoff & Stil.



Knapper hamret på.




Grått jerseystoff, også fra Stof & Stil.




Med hette. 

Er utrolig fornøyd med resultatet, 
men ser at dressen passer akkurat så det blir 
nok til at jeg syr en dress til i størrelsen 74. 
Virkelig storkoset meg ved symaskinen 
den siste uken, så er det andre som 
kunne ha tenkt seg en dress? :)

Har også rukket å sydd en kosedress til storebror 
og en likedan til lillesøster.


Her kommer det et bildedryss prosessen:

  















Blå/grå kosedress til storebror, 
og rosa/grå versjon til lillesøster.
Storebror ble spurt hva han kunne 
ha tenkt seg på kosedressen 
og svaret var klar;

"Gravemaskin! Traktor! Dumper! Lastebil!!"

Så da mått det bli traktorer og gravemaskiner.
Og så kom det med en rev... :)


Hva syns dere?! :)

Lyst til å sy en selv? 
Sjekk ut bloggen speiltvillingene.
Her finner du oppskrift og du 
blir du forklart fra start til slutt,
og skulle du ha spørsmål så er det
bare å sende på mail!







mandag 9. september 2013

DÅP: Hjemmelagde lykter og vaser


Gjenbruk av syltetøyglass og sviskesaft glass.






Puncher som gir 3D sommerfugler.
(Fra Martha Stewart)
Punchet strimler med sommerfugler som jeg limte på glassene nederst slik at det ble en bord. 
Brukte vanlig limstift.
Annenhver sommerfugel blir punchet helt ut, disse limet jeg over borden på glassene.
Sommerfuglene som ikke ble pnschet helt ut klippet jeg av vingene.




Alle glass tok jeg med ut og brukte ei stor papp plate som underlag.




Sviskeglassene.




Klar til å spraye!!




Brukte Hobbymaling på sprayboks fra biltema, blank hvit.
Lot tørk et par minutter, deretter et strøk til.

Enkelt!!




Etter at malingen er tørket helt fjernet jeg lett borden og 
sommerfuglene som jeg limte på glasset.




Resultatet etter å ha tent på store telys i glassene.
Enkle, søte og stemningsfulle lykter...




...og vaser.




Elsker levende lys så fikk i noen enkle hvite kubelys og 
festet border med sommerfugler på disse. 
Brukte mine mini pai former til å sette kubelysene i.




Bordpynten fra dåpen til lillesøster.