Viser innlegg med etiketten Jul. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Jul. Vis alle innlegg
onsdag 30. desember 2015
søndag 20. desember 2015
P E P P E K A K E hus 2015
Slik ble årets pepperkakehus her i huset.
Tegnet, laget mal, baket og pyntet av oss selv.
For at tiden skulle strekke til og at man ikke skal gå for fort lei
av å bake pepperkakehus så tegnet jeg opp mal en kveld.
Dagen etter kom min søster og vi var to stykker som baket og stekte
pepperkakehus-delene.
Kvelden etter så smeltet jeg sukker som jeg brukte
til lim når jeg satt sammen pepperkakehusene.
En hel formiddag satte vi av til å sitte å kose oss med
pynting av pepperkakehusene og pepperkaker.
Begge mine to fikk hvert sitt hus å pynte, samt
at jeg ønsket å pynte et eget selv.
Så hadde min søster et hus og kjære tantebarn.
5 pepperkakehus ble tilsammen pyntet og dekorert.
Melis i forskjellige farger, nons stopp, seigmenn og
skumgumminisser.
Håper flere koser seg med pepperkakebaking av
pepperkakehus i adventstiden.
Utrolig moro tradisjon både med og uten barn.
mandag 15. desember 2014
Julestrømpe
Har sydd julestrømper til ungene.
Disse er blitt pakket pent inn og heng opp
på adventskalenderen.
Den 23 desember får storebror og lillesøster
julestrømpenog får være med å henge den opp.
Jeg har dessverre ikke strikket, men kjøpt
et pledd på Nille.
Fant ei papp plate jeg hadde ligende og tegnet
opp en stor fot.
Klippet den ut.
Brettet ut teppet og la det ned på vranga.
La på papp-foten og tegnet av med tusj.
Brettet teppe i to og festet i stopp-nåler.
Når jeg nå klippet så får jeg begge sider av
strømpen ferdig klippet.
Bare strikket-teppet blir for litt tungt når
det henges opp og mister formen sin,
så fant fram et hvit sengtøysom ikke
er i bruk. Klippet ut en dobbel fot.
Fram med symaskina.
Legg utklipt strømpe mot hverandre
med rett mot rett.
Så det hvite stoffet på hver side.
Sy det sammen, men vær obs på å
ikke sy toppen sammen. La ca 5-6cm
på toppen være åpen.
Strømpen ferdig sydd sammen
så er det bare å vreng den.
Nå syr jeg toppen sammen på
hverside. Da kan jeg vreng den
øverste kanten ned.
Resultatet!
Flere som har julestrømper til jul?
mandag 1. desember 2014
DIY Adventskalender
Hjemmesnekret adventskalender.
Benyttet sjansen og snoket rundt i garasjen og fant litt restmaterial
jeg kunne få brukt til å lage en enkel adventskalender.
Et tre begynner å ta form.
Juletrefot.
Godt festet og klar til kapping.
Ferdig kappet.
Rester av beis.
Jotun LADY Interiørbeis Matt V
"Drivved"
Første strøk
Sluttresultet:
24 kalenderpakker x 2 klar til nedtelling
Klare for adventstiden og nedtelling til juleaften.
Her er ungene i hundre og ser virkelig fram til ei
hektisk men koslig førjulstid.
tirsdag 10. desember 2013
Pepperkakehus
Dag 1:
Tegn pepperkakehusmal.
Kjevle ut pepperkakedeig.
Stekes i ovn.
Dag 2:
Pynt. Melisglasur, non stop og seigmen.
Dag 3:
Sett sammen pepperkakehusene.
Utrolig stas med juleforberedelser, men noen gang så tar ting litt lengre tid.
Etter tre dager så kom pepperkakehusene opp.
| Sjarmtrollet mitt. |
Både store og små har vært med på å få opp pepperkakehusene våre.
Her er storebror og pappa i full konsentrasjon med pynting,
mens lillesøster ser og lærer (til neste år).
Håper dere andre koser dere med pepperkakebakingen.
torsdag 10. oktober 2013
Brev til Julenissen
Kjære julenissen.
I år så ønsker jeg meg....
Vi nærme oss jul med stormskritt og
selv er jeg godt igang med julegave innkjøp.
Har laget ei liste over ting som jeg tror
storebror og lillesøster kunne had gleden av.
Tips til familie og venner,
og til andre som lurer på hva de skal
ønske til sine barn eller kjøpe selv.
★★JULIAN★★
Som mange andre 2 åringer har han en stor interesse for traktorer, gravmaskiner, dumpere osv. Alle lekene han har med hjul blir brukt av han daglig og det er stor stas å kjøre rundt, rygge og parkere. Grave og fylle opp henger for å så kjøre videre.
Hans store ønske er en lastebil:
★ Bruder lastebil med henger.
Så penger han får til jul går til å kjøpe
seg en slik lastebil som på bilde under :)
Som mange andre 2 åringer har han en stor interesse for traktorer, gravmaskiner, dumpere osv. Alle lekene han har med hjul blir brukt av han daglig og det er stor stas å kjøre rundt, rygge og parkere. Grave og fylle opp henger for å så kjøre videre.
Hans store ønske er en lastebil:
★ Bruder lastebil med henger.
Så penger han får til jul går til å kjøpe
seg en slik lastebil som på bilde under :)
★ Ull og klær i str 104 (4år)
★ Puslespill
★ Bøker
(leser mye bøker,
spesielt alt som handler om
gravemaskiner og traktorer.
Kardemommeby, Gråtass o.l.)
★ Kritt tavle fra IKEA
★Verktøykasse for barn
★ Modellleire og/eller utstyr
★ Barnekoffert "Trunkien"
★ Bilbane (hot wheels
★ Brio togbane
★ Penger
★★ISABELL★★
★ Expedit hylle (fire hyller hvit - se bilde under) fra IKEA
★ Setetrekk til Stokke tripp trapp stol
★ Penger
Pappa+mamma ønsker å kjøpe seg ei ny seng.
Ny familieseng med plass til alle 4. Så penger kommer godt med
når det skal bli handlet seng på nyåret:)
★ Klær str 80 + (jumpsuit/sparkebukser er spesielt ønsket)
★ Babyakebrett
★ Barnekoffert "Trunkien"
★ Gulvteppe (eks fra Skeidar- se bilde under)★ Expedit hylle (fire hyller hvit - se bilde under) fra IKEA
★ Setetrekk til Stokke tripp trapp stol
★ Penger
Pappa+mamma ønsker å kjøpe seg ei ny seng.
Ny familieseng med plass til alle 4. Så penger kommer godt med
når det skal bli handlet seng på nyåret:)
Da er det bare å håpe på at breve kommer fram til nissefar.
søndag 23. desember 2012
søndag 16. desember 2012
Årets julekort
Årets julekort.
Kom over ei kjempe fin nisselue på Kid,
som jeg syntes ville være fint å bruke til årets julekort bilde.
Men ikke bare bare å fått tatt bilde av min bestemt aktive 1 åring.
Allefall ikke slik mamman hadde tenkt det.
Her er noen bilder fra photoshoten:
Resultatet.
| Årets julekort er på plass og sendt ut. |
Bestilte et personlig stempel på her.
Er kjempe fornøyd, og synes det er med å gjør det lille ekstra både på julekortene og julegaver.
onsdag 4. januar 2012
JULA 2011
Da var jula 2011 over og vi har startet 2012!!
Godt Nytt År alle sammen:)
Julian har da fått oppleve sin første jul og vi har fått feiret den med familie og venner. Juleaften hadde vi gleden av å ha 11 gjester og jeg fikk prøve meg på min første julemiddag. Det gikk strålende for alle virket både mette og fornøyd. Enda mer fornøyd ble vel alle da vi fikk kommet oss igjennom den stOre haugen med gaver som jeg tapert hadde prøvd å få plass til under treet. Fikk utrolig mye fint! Så tusen takk for alle gavene:)
Stas med hjelp av både tante Stine og tante Heidi.
Romjulen gikk til familie sammenkomster og hyggelig julelunsj med venner. Både fått slappet av og koset oss ute hvor Julian har fått prøvd sitt nye akebrett! Er det noe som virkelig er artig så er det fart og spenning. Pappan er kjempe flink til å hærje og styre med Julian og dem begge storkoser seg.
Så har Julian fått sine første tenner!! To tannebisser har kommet i løpet av romjulen, og vi har da fått merket det. En del våken netter og litt sutring, men kan vel ikke forvente noe annet. Så behovet for å putte ting i munnen og smake på alt er blitt enda større.
Så hadde vi naboene Bjørn, Silje og Aleksander over for å feire nyttårsaften med oss. Smågutta koste seg med grøt til kveldsmat og vi voksne kose oss med kalkunmiddag etter leggetid.
Abonner på:
Innlegg (Atom)











