Viser innlegg med etiketten Oppussing. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Oppussing. Vis alle innlegg

mandag 13. juli 2015

Sommerens H A G E prosjekt


Hagen vår




I hagen vår har vi en voll som skjermer oss en del fra en trafikkert vei.
Dessverre er vollen ganske bred og tar en del av hagen. Vi har hadd
planer om å grave vekk en del av vollen og få den rettet mer opp.






Med god hjelp av ei gravemaskin så fikk vi gjort dette raskt.
 Så var planen å få satt opp en støttemur slik at resten av vollen
ikke skal rase ned.








Her har både store og små vært med å bidratt.











Det er virkelig stas å få vær me pappa på uteprosjekt, og når ungene
 har utstyr som er tilrettelagt i deres størrelse så går jo dette som en lek.
For å ikke snakk om mestringsfølelsen ungene får ved å klare å bidra
uten å må ha hjelp stadigvekk.





Muren er kommet opp og etterfylt med singel.
Nå står det igjen litt arbeid med resten av hagen.
Kommer med bilder av sluttresultat.




fredag 19. september 2014

Borgsenga til storebror


Kjøpte ei pent brukt seng
som vi ville gjøre noe mer med.

Resultatet ble en 
BORGseng.





Med bruk av svamp og maling har jeg
lagt på detaljer på sengen.




Skjært ut et vindu.




Godt fonøyd med at trappen opp til
seng ikke er en stige, men faktisk trapp.
Har selv skjært ut håndtak som
de små kan holde seg i når det klatres
opp og ned av sengen.




Under sengen og inne i borgen har jeg kjøpt
madrass og fylt opp med puter....
....og kosebamser.




Her koser storebror seg,
men det er stas og ta med seg besøk også.




Veldig artig prosjekt.





torsdag 23. januar 2014

Peisovn


For 6 måneder siden fikk vi endelig installert peisovn på stua vår.





Nå trenger vi ikke å bruke så mye strøm og fjernvarme 
for å holde huset varmt igjennom vinteren. 
Setter også så mye mer pris på lune varmen fra vedfyring
og som holder mye lengre.


Snekker´n min fikset selvfølgelig ei hylle for å stable opp ved på stua vår...






To runder med beis: "DRIVVED".







Er så utrolig glad for å vær eier av en dobbel garasje.
Masse plass til å boltre meg på med prosjektene våre.





Resultatet!!!

mandag 18. november 2013

Ny yttergang



Hadde vel tanke om å sette oppussing til side 
og virkelig ta ferie i sommer, men...




...uken før Cato gikk ut i ferie oppdaget vi vannlekkasje i 
taket ute i gangen vår. Så etter å ha tatt kontakt med 
 forsikringsselskapet og had besøk av en takstmann så 
var det bare å hiv seg rundt og riv.

Det positive i dette var jo å se muligheten til å 
forbedre den lille gangen vår til noe nytt og fint.
I løpet av en biltur på 40min så ble vi enige om å ubruke 
denne muligheten med å få pusset opp hele gangen. 
Gangen har krympet veldig etter å ha fått to barn i hus, 
vogner, ytterklær og flere skopar. 




Veggen mellom gangen og yttergangen ble revet.




Veggplater og all takplater ble revet bort.

Det ble lagt paneltak og gjort klart til å sette i spotter.
Samme gulv, kun tatt opp og lagt over hele.
MDF plater ble satt opp på veggene og malt i 
Døra som var mellom gang og yttergang flyttet til enden 
av gangen, før man går inn til kjøkkenet og stue.




Resultat!!
En ny lysere, større og mer romslig gang.



Nøkkelskap fra Rivièra Maison



Sko- og hattehylle fra Skeidar.
Kurv oppe på hattehylle er fra IKEA.



Reol er fra Byggmakker.




Lampen er fra Kremmerhuset.

Nå mangler vi bare å koble på spottene i taket. 
Ny ringeklokke står på liste og belysning ute ved inngangsdøra.




fredag 1. november 2013

Frostet glassflasker


Enkelt.
Billig.
Dekorativt.

Julegave?


Vi har alltid vann fra springen stående i kjøleskapet 
slik at det er lett å forsyne seg med kaldt vann. 

Glassflaske med kork fra IKEA, den er enkel, fin og billig.

Her har jeg printet ut ordet "water".
Skrifttype: Handwriting – Dakota
(Microsoft Office 2011, Word)

Klippet ut.




Limet på flasken.
(med vanlig papirlim.)
Loddrett.




Enkelt tatt av korken.




Hobbylakk fra Biltema: "frostet glass"




Funnet meg underlag før på spraying.




To runder.




Lot det tørke, deretter fjernet de pålimte bokstavene.






Enkel detalje.

Brukte disse flaskene til lillesøsters dåp.
Syntes det gjorde seg bedre på bordene, og ingen
tvil om at det var vann som var fylt på flaskene.


Har du startet årets julegaver?


lørdag 17. august 2013

Vaskerommet oppgradert


Noen materialrester + handy snekker 
=




Vips så har jeg fått meg ei hjemmesnekkret kasse som passa 
perfekt på vaskemaskina mi. Hadde på et strøk hvit oljegrunning.
 Fikk i 2 stk stenger GRUNDTAL Stang, rustfritt stål 59cm, 
Alt fra IKEA.





Nå er vaskepulver ol plasert oppe på vaskemaskinen i den 
ene delen, slik at ingenting ramler av når sentrifugeringen går. 
Ingen små barnehender når i noe av vaskemidlene jeg har 
på vaskerommet. Andre halvdelen oppbevarer jeg håndduker 
lett tilgjengelig.
Sprayflasker med diverse vaskemiddel er blitt hengt opp, 
og det som jeg ikke fikk hengt opp er puttet i boksen som
henger.



Jeg har fått plassert min vaskemaskin på benkeplaten pga at 
da har jeg den i en behagelig arbeidshøyde. Under vaskemaskinen 
har jeg ei skuffe med to høye dunker som jeg har skittentøy samlet, 
en for hvit og en for farget. Skulle selvfølgelig kunne tenkt meg 
flere for mer sortering, men det sørger jeg for underveis.


Når skuffen er åpen kan jeg enkelt plassere kurven min på 
toppen og dra nyvasket klær rett utifra vaskemaskinen og 
rett i kurva.


Ikke lenge siden vi endelig kunne ta oss råd til å investere i ny 
vaskemaskin. Viktigste med ei ny maskin, utenom å vask rein 
klær, var å sørge for at vi kunne få åpne døren fra venstre, 
og ikke fra høyre slik den gamle vaskemaskinen gjorde 
(gjorde det litt vanskelig å få inn og ut klærne).


Har også fått organisert "rote" i topp skuffa på vaskerommet. 


Serie VARIERA fra IKEA.
"Hjelper til med å organisere plassen i skuffen. 
Ideell for oppbevaring av småting.
Rundede hjørner for enkel rengjøring. 
Gjør det enklere å organisere og finne det 
du trenger i skuffen." IKEA

Vaskerommet blir også brukt til stellerom for både 
storebror og lillesøster. Så har 2 stk glasshyller fra IKEA 
montert over stellebenken. Her har jeg mulighet til å oppbevare 
klærne til ungene og det som trengs når de stelles.



Under glasshyllene har jeg en hjemmesydd oppheng til diverse 
ting slik som salver, solkrem, plaster, neglesaks ol. 



Er så utrolig fornøyd med hvordan jeg har fått organisert 
vaskerommet mitt. Er ikke det største rommet i huset, 
men et av de rommene som blir brukt mest, så derfor er 
oppbevaring og mulighet for å ha en del ting tilgjengelig viktig.