mandag 12. august 2013

Stabel med paller er blitt til en pallelounge


Sommeren 2012 fikk jeg min fine nye stOre terrasse, 
så i år er den blitt behandlet og rekkverket malt. 


Vi har stående noen tremøbler som vi har fått og som egner
 seg supert når vi sitter ute og spiser mat. 
Denne spisegruppen tar ikke all plass på terrasen sammen 
med grillen, så i hjørnet ved leveggen var den perfekteplassen 
for ei sittegruppe for avslapping.

Vi har ikke mange måneder med sommer her i Norge, 
så når sommeren er her må den utnyttes og hva er vel 
bedre enn å sitte ute og nyte den. Spise flest mulig 
måltider ute og legge flest mulig aktiviteter utendørs. 
Terrassen blir et ekstrarom i sommermånedene - en utestue. 
Med rekkverk og grind ved trappen så leker storebror og 
lillesøster trygt her, både med trehjulsykkelen og tråtraktoren. 
Det ble et must å få tak over ene halvdelen av terrassen, 
for når sola står på så bli det fort varmt og ubehagelig å vær ute i sola. 

Dette synes jeg er viktig å tenke på når det kommer til 
bruken av terrassen:

- et sted for å SLAPPE av
- et sted for å være AKTIV
- et sted å være sosial
- et sted til å leke
- plass til å sette bort utstyr og oppbevare puter, pledd ol


I fjor høst skaffet jeg meg en haug med paller, 
heldig meg fikk pappa til å sette av hele fine paller 
han kom over på jobb. 
Det er blitt populært å bruke EURO paller til gjenbruk 
og stable dem sammen og lage møbler av dem. 
Får man tak i paller gratis så er det et godt alternativ 
til dyre hagemøbler. 



Invisterte i litt ekstra maling så jeg fikk malt pallene hvite. 
Dessverre suger gamle tørre paller til seg mye maling så ble 
brukt noen kroner på det og det tar tid å male dem. 
Nå som meste er ferdig malt og tatt i bruk er det virkelig verd det.
Gjenbruk og resirkulering er noen jeg synes er viktig 
og bidrar mer enn gjerne der jeg kan.


Det ble brukt 11 paller i dette bilde og 3 pallekarmer. 


Kuttet av 1/3 av en palle og ble perfekt til bruk som ryggstøtte.
Har skudd i et par skruer slik at det sitter fast.

Alle pallene jeg har brukt til sofakroken er blitt brukt maksimalt, 
tilogmed det som er blitt beskjært. Fikk min snekker til å 
lage ryggstøtte til sofaen og avskjæret har jeg fått hengt opp 
på leveggen og tatt i bruk til hyller.



Skaper virkelig trivsel på terrassen med det lille ekstra. 
Mens bord og stoler er vel og bra og absolutt nødvendig, 
blir det ikke riktig kos på terrassen før detajene er på plass.
Så har investert i deilige friske puter, pledd, lykt, lys, dekorasjon og planter.


Putene med stjerner på er fra Nille. Putene med Relaxed er fra Skeidar.
Stripete sitteputer kjøpte jeg på Kid i fjor høst da de var på salg.
Pledd er fra Living.

Bordet har fire hjul som er kjøpt på Clas Ohlson,
to av dem har bremser.

Lykt fikk jeg i da det var opphørssalg på Rivera Maison.
Hvit fat fra Kremmerhuset.

Skjell og lykt fra Sparkjøp.

Nå er det bare å sette seg tilbake på min egen terrasselounge med
 noe kaldt og forfriskende i glasset og pust ut. 
Nyt det som er igjen av sommeren sammen med familie og venner.
 


Herlig med sommer!!
 
Sommeren 2014 forandret jeg på sofakroken min.
Se HER.
 

4 kommentarer:

Sina Gilberg sa...

Vet du sånn ca. hvor mye maling (liter) du brukte? Tenkte meg å lage noen utemøbler av paller selv :)

Unknown sa...

Hei. Er litt usikker på hvor mye som ble brukt, men noen av pallene mine var tørre og sugde til seg ekstra maling. Og for at dem skulle bli fine då har 2 strøk maling. Vil gjette på at det kansje gikk med mellom 5-6 liter maling.

Unknown sa...

du må nok bruge 12liter maling

Unknown sa...

du må nok bruge 12liter maling