fredag 14. september 2012

Suprise BABYSHOWER


Har had så lyst å prøve å arrangere babyshower, og i huset rett ved siden av meg sitter Silje høygravid og venter på "lillebror" som har termin i oktober. 
Så artig å få overraske henne og den voksende magen med oppmerksomhet fra nærmeste venninner og familie, mens hun drysses i gaver og god mat.




Babyshower er som regel en ren jentefest, men så klart kan man invitere mannfolkene å. Jeg valgte å inviterte Siljes nærmeste venninner og damene i familien hennes  til en "jentefest" hvor vi hadde mulighet til å utveksle erfaringer om svangerskap, forventninger og hvordan det å bli mor, i dette tilfellet bli tobarnsmor. 
Kjempe fin anledning til å treffes før livet endres med et spedbarn i huset igjen. 




Silje fikk mange fine gaver til babyen. 
Jeg hadde laget en "velvære" kurv til den kommende mamma og en bleiekake-motorsykkel
Her ser du hvordan jeg lager en.
 Artig med en annen vri på ei bleiekake; og Silje selv ble kjempe glad for den. 
Så artig å gjøre noe spesielt for ei venninne som virkelig fortjener det.




Klart hadde jeg ordnet med noe godt å spise. Serverte vanilje, blåbær og oreocupcakes. Noen hadde tatt med hjemmebakte horn og sjokolade til kaffe. Og det ble servert friske jordbær, blåbær og bringebær med vanilje kesam og vaniljesaus. Enkelt med utrolig godt.




Jeg lagde denne barnevogna av en vannmelon. Syntes det var ekstra artig å prøve å gjøre noe som jeg ikke har sett andre gjort, og denne passer jo perfekt som både dekorasjon og skål i en babyshower. 
Klikk her så ser du hvordan jeg laget den.


Hjemmelaget vimpel.

Vimpler er veldig populær for tiden og enkelt å lage om man har en symaskin. Spurte Silje hva hun ønsket seg til "lillebror", noe som ikke er enkelt når man allerede har en gutt fra før som hadde alt en baby trengte, men noe til barnerommet kunne hun tenkt seg. 


Hengte opp vimpelrekken og kombinerte den som pynt og gave.

Jeg hadde også forberedet noen leker for oss, som å gjette hvor stor gravid-magen til Silje var med en tråd. Gjettet på barnemat fra glass og alle fikk gjette på vekt og lende på babyen. En gave ligger hjemme hos Silje som premie til den som vinner. Skulle ha gjettet fødselsdagen til "lillebror" å, men kan ikke huske alt.

Alt i alt så virket det som om alle hadde en fin feiring og vi gleder oss bare mer til Aleksanders lillebror kommer.


Hva syns dere om babyshowers?
Andre som har holdt babyshower?! Vi gjerne høre om det.

BARNEVOGN av en vannmelon

Denne er super enkel å lage og utrolig dekorativ.
Passer perfekt til f.eks babyshower, dåp ol.



Kjøpte inn:

- en vannmelon
- to appelsiner
- blå druer
- store blåbær
- smokke
- tannpirkere




Start med å lage et kutt fra enden på vannmelonen og skjær deg halvveis innover. Legg ned melonen og skjær et nytt kutt midt på toppen og skjær deg imot midten. Stopper når du møter det andre kuttet. 



Så er det bare å ta av den løse delen.



Finn en mindre kniv og skjær et rutenett i melonen.



Bruker ei skje og tar ut bitene. 
Blir fine biter som man kan legge rett over i ei skål og server.



Fått tatt ut alle "bitene" så er det bare å bruke skjeen til å greve ut resten av innholdet.
Delte opp den ene appelsinen i 4 tykke skiver og satte på de med tannpirkere for å lage hjul på vogna. delte opp to druer og satte de utpå appelsin skivene for en ekstra detalje.
Den andre appelsinen lagde jeg et hul for å få smokken til å passe, brukte to halve tannpirkere og satte to blåbær på. Plasserte de over smokken på appelsinen for å illustrere øynene.




Fyller oppi hva man skulle ønske, men jeg hadde friske jordbær, blåbær og bringebær og plasserte appelsinhodet på toppen.

Ble den ikke søt?! 



mandag 27. august 2012

Husets NR.



Ny oppusset hus fortjener nytt husnummer, eller som jeg har valg hus bokstaver.





Det gamle slitne messing 2 tallet er blitt byttet ut med friske hvite bokstaver


De store bokstavene TO er i hel tre, men de to mindre NR er i mdf. Kjøpt alle disse bokstavene på Panduro. Bruk rester av hvit maling fra huset, bomull, slik at vet er den samme nyansen som resten av huset.




Kjempe fornøyd med resultatet.



Så fornøyd at jeg måtte ordne slike til våre fine naboer, Silje og Bjørn Gunnar,
som også har jobbet hard i sommer med å få istand huset utvendig.

mandag 20. august 2012

Barnehagegutten

Vi har en barnehagegutt.


Første barnehagedag å vi er spente alle tre.


Store fine gutten vår har startet i barnehagen. Det er litt over 2 uker siden han startet, men er forsatt veldig skeptisk til å være der uten mamma eller pappa. Liker barnehagetantene som er der og vil gjerne komme å sitte i fanget deres, men blir så utrolig glad for å se mamma og/eller pappa når det er tid for å gå hjem. Ser godt at han elsker å være ute, for veien til utearealet som tilhører barnehagen kan han og koser seg når han får springe rundt og leke seg. Kommet inn i godt duppe-rutine i barnehagen å, hvor han sover nesten 3 timer hver dag. 

Jeg har fått innvilget kun dagskift ut året. Så er heldig å være ferdig på jobb hver dag kl 13 og rekker å komme hjem å få gjort unna litt før jeg henter Julian rundt kl 2. Ingen vits i å komme før siden han sover så lenge. Spørs om jeg holder meg like flink til å bruke den lille tida etter jobb på meg selv, hvor jeg trener, huset og ol.

Selv om det ikke har vært den varmeste, mest solfylte sommeren så har vi virkelig fått koset oss sammen. Bilder jeg har tatt med INSTAGRAM.

Roadtrip i den nye familiebilen vår, på vei hjem fra Oslo.
I fjære, Børsa, sammen med tante Pia.
Ute på den nye terrassen vår og nyter sol og vannmelon.
På lekeplassen med pappa og mamma
Namsskogan Familiepark med Marcus og mamman og pappan hannes.
Ladder batteriene for en hel dag lek og moro
Nybakt eplekake med vaniljeis
Stas med traktor på Voll Gård




Liten knipe med bilder fra sommeren vår.

fredag 10. august 2012

FaceLIFT


New faceLIFT på kjøkken og stue

Til min bursdag i april så var jeg så heldig å fikk jeg ei liftgardin som jeg hadde sett på Kremmerhuset fra min kjære svigerinne. Passet perfekt til mitt kjøkkenvindu.


Denne er fra serien Cookies and dreams på Kremmerhuset

Den behagelige lyse grå nyansen med hvite striper gjør denne serien tidløs og passer flere plasser enn bare inn på kjøkkenet, også stuen. Gikk til innkjøp av liftgardiner til stuen å etterhvert og er så fornøyd med hvor lyst og behagelig det har blitt.


Fikk også andre småting fra denne serien som kjøkkenhåndkle, grytevott, krukkelok, putetrekk, duker og løpere. Det som er supert er at alt dette finner du til nedsatt pris både i butikk og nettbutikk , så har selv vært å gjort noen kupp.

Til kjøkkenet.
Puter til sofaen.
Godt å oppfriske hjemmet litt. Hva syns du om denne serien? 

HA EN KJEMPE FIN HELG.



tirsdag 17. juli 2012

Hvordan lage en bleiekake

                       BleieKake
DiaperCake


Dette er en koselig og artig gave å gi til noen som venter baby
eller akkurat har fått en baby. 

Trenger ikke å koste så mye penger om man er flink og kreativ å tar i bruk det man finner hjemme. Kaken står hovedsaklig av bleier, og 1er og/eller 2er bleier koster rundt ti-tjue kroner. 




I kaken sammen med bleiene kan man gjerne "bake" inn andre ting som er fint å ha til den nyfødte. Her har jeg en håndduk, smokke, et par sokker, vaskekluter, våtservietter, badebleie og en body. Bare å bruk fantasien.

Hjemme fant jeg papp som var klar til å hives og klippet til to sirkler, den ene et par cm mindre i diameter. Laget en "stang" av den tykker pappen, som allerede var tilfeldig rosa, og brettet den to ganger og tapet. Stangen tapet jeg fast i midten av den største pappsirkelen. 




Rundt stangen stilte jeg opp tre pakker våtservietter og tredde et stort gummistrikk rundt for å holde de på plass.




La en runde med bleier utenpå våtserviettene.




Rullet sammen en og en bleie og plasserte de uten på der igjen.




Så satte jeg på den andre pappsirkelen på stangen, fester den litt med noen tape biter og det er klart for andre lag. Rullet håndkleet og brettet det rundt stangen og festet med et nytt gummistrikk. Tok et hjørne av hånduken og dro det litt opp slik at det ble en fin topp på kaken.




Bare å rulle flere bleier og la et nytt lag utenpå håndduken. 
Inni mellom bleiene puttet jeg i vaskekluter, sokker, body osv.




Tilslutt har jeg brukt et litt bredere bånd rundt kaken for å dekke over gummistrikkene.
Min første bleiekake, men blir helt sikkert flere.


Denne kaken ble laget til lille søte Hedda som kom til verden 6 mars 2012, 
og foreldrene hennes Anne & Lasse.


Ønsker mer inspirasjon? 
Ta en kikk på denne motorsykkelen som er en annen varianten av bleiekake jeg har laget.

søndag 15. juli 2012

3 år

Det kom blomster på døren.


3 NYDELIGE roser som var adressert til meg...


...fra min kjære.


En rose for hvert år jeg har fått vært sammen med den fineste, snilleste og omtenksomme personen jeg har møtt.


Takk til kjæresten min som får meg til å føle meg så spesiell.