tirsdag 31. desember 2013

Året 2013

Oppsummering av året som har gått.


Januar


Vinter og sne så da spiller vi innebandy ute.

Tv kos i senga på morras kvisten.
Vi er å kikker på pappa spiller innebandykamp.

Februar


Vi venter spent på lillesøster. 5mnd på vei.
Lek og moro hjemme hos bestemor.
Karneval i barnehagen.

Mars

Her svømmes det!!
Både Julian og mamma syns det er stsas og male og tegne.

April


Ble overrasket med babyshower!!

Mai


Våren er her og båtene blir satt på vannet igjen i Børsa.
12 mai kom lillesøster på selve termindatoen.

Vi had fått noen store fine tømmerstokker som
vi laget sandkasse av.

13 mai ble Julian 2 år!!! Og fikk masse leker til å fyller opp den
nye store sandkassa.


Juni

På tur hjem fra barnehagen med tante Stine. 

Pga lekkarsje i taket ble det oppussing av gangen.

Juli


Tilbringte noen dager i sommer på Nerskogen til oldemor og oldefar.

En sommer med sol og is.
Hunderfossen med onkel Christian og Julie.
Julian er virkelig en traktorgutt. Generelt anleggsmaskiner
er også utrolig stas og vi snakker om det hver dag.

August



Bestemor Sissel og bestefar Rune har kjøpt seg bolig på Hitra.

Pirbadet.
Julian elsker virkelig vannet.

Sverresborg folkemuseum sammen med Marcus,
Magnus og Hilde og fått sitte på Gråtass.

September


1 september ble Isabell døpt.
Trappa pappan i huset snekret i fjor sommer
blir flittig brukt til å sitte på å bare slappe av.

Bestemor Bele og bestefar kjøpte seg hus på Gjølme.

Oktober


Alternativ parkering av lastebil med henger,
gravemaskin og traktor.

Julian og Isabell fikk seg dissestativ av bestefar Arne
og bestemor Merethe ( julegave).

November


Storpie som har begynt å spise litt fastføde og sitter i egen stol.
Kos på gulvet.
Så kom kong vinter på Tiller.
Her er vi på tur hjem etter å ha vært å levert storebror i barnehagen.

Desember


Storstas å besøke pappa på jobb.

Lillesøster glad i mat.

Juleaften på Gjølme.
Julegaver MÅ prøves ut med engang.


 Så var det bare et par timer igjen av dette året.
Nå gleder vi oss bare til 2014.@



Happy
NEW
YEAR

tirsdag 10. desember 2013

Pepperkakehus





Dag 1: 

Tegn pepperkakehusmal. 
Kjevle ut pepperkakedeig. 
Stekes i ovn.


Dag 2: 

Pynt. Melisglasur, non stop og seigmen.


Dag 3: 

Sett sammen pepperkakehusene.


Utrolig stas med juleforberedelser, men noen gang så tar ting litt lengre tid.
Etter tre dager så kom pepperkakehusene opp. 


Sjarmtrollet mitt.

Både store og små har vært med på å få opp pepperkakehusene våre.
Her er storebror og pappa i full konsentrasjon med pynting, 
mens lillesøster ser og lærer (til neste år).




Håper dere andre koser dere med pepperkakebakingen.







mandag 18. november 2013

Ny yttergang



Hadde vel tanke om å sette oppussing til side 
og virkelig ta ferie i sommer, men...




...uken før Cato gikk ut i ferie oppdaget vi vannlekkasje i 
taket ute i gangen vår. Så etter å ha tatt kontakt med 
 forsikringsselskapet og had besøk av en takstmann så 
var det bare å hiv seg rundt og riv.

Det positive i dette var jo å se muligheten til å 
forbedre den lille gangen vår til noe nytt og fint.
I løpet av en biltur på 40min så ble vi enige om å ubruke 
denne muligheten med å få pusset opp hele gangen. 
Gangen har krympet veldig etter å ha fått to barn i hus, 
vogner, ytterklær og flere skopar. 




Veggen mellom gangen og yttergangen ble revet.




Veggplater og all takplater ble revet bort.

Det ble lagt paneltak og gjort klart til å sette i spotter.
Samme gulv, kun tatt opp og lagt over hele.
MDF plater ble satt opp på veggene og malt i 
Døra som var mellom gang og yttergang flyttet til enden 
av gangen, før man går inn til kjøkkenet og stue.




Resultat!!
En ny lysere, større og mer romslig gang.



Nøkkelskap fra Rivièra Maison



Sko- og hattehylle fra Skeidar.
Kurv oppe på hattehylle er fra IKEA.



Reol er fra Byggmakker.




Lampen er fra Kremmerhuset.

Nå mangler vi bare å koble på spottene i taket. 
Ny ringeklokke står på liste og belysning ute ved inngangsdøra.




fredag 1. november 2013

Frostet glassflasker


Enkelt.
Billig.
Dekorativt.

Julegave?


Vi har alltid vann fra springen stående i kjøleskapet 
slik at det er lett å forsyne seg med kaldt vann. 

Glassflaske med kork fra IKEA, den er enkel, fin og billig.

Her har jeg printet ut ordet "water".
Skrifttype: Handwriting – Dakota
(Microsoft Office 2011, Word)

Klippet ut.




Limet på flasken.
(med vanlig papirlim.)
Loddrett.




Enkelt tatt av korken.




Hobbylakk fra Biltema: "frostet glass"




Funnet meg underlag før på spraying.




To runder.




Lot det tørke, deretter fjernet de pålimte bokstavene.






Enkel detalje.

Brukte disse flaskene til lillesøsters dåp.
Syntes det gjorde seg bedre på bordene, og ingen
tvil om at det var vann som var fylt på flaskene.


Har du startet årets julegaver?


mandag 21. oktober 2013

Dåpskake


Var så heldig å fikk lov til å lage selve 
dåpskaken til fineste Helen denne helgen. 
Mammaen had bare et ønske; at kaken 
skulle være et marsipanlokk på kaken. Har jo 
drevet å baket en del dem siste årene, men 
aldri prøvd meg på å legge et marsipanlokk 
på ei kake. Ellers så hadde jeg frie hender 
til å lage den kaken jeg ville.




Oppskrift på denne dåpskaken finner 
du her hos: Passionforbaking
Utrolig godt og saftig kake.




Vanilje kake
Bringebærmousse
Sjokolademousse




Brukt ekstra hvit marsipan.
(Kjøpt på traktøren)
All pynten på kaken er marsipan, og det 
meste er vanlig marsipan som jeg har farget 
selv med Wilton sine gelefarger.



Farget marsipan alt fra lillatoner og rosatoner. 
Synes gammelrosa er en behagelig lun farge 
og ble brukt mye på denne kaka, med en 
god blanding av lilla og hvit.




La en pent bord rundt kake nederst.
Enkle blomster i tre forskjellige størrelser i. 
 Laget noen enkle striper og satt på hvit 
spisende perle i midten. 




Brukt mould fra Karen Davies og laget 
disse rosene. De hvite rosene har jeg 
penslet på litt spiselig farge.




Brukt en mould til å lage babyen. 
Marsipanen har jeg farget selv.
Laget selv et teppe som babyen ligger på.







Dåpsbarnet og foreldrene ble kjempe 
glad for kaken, og selv så lærte jeg mye og 
ser fram til å prøve meg på ei slik kake igjen.


onsdag 16. oktober 2013

Hjemmesydde barneklær



Mitt første hjemmesydde barneplagg




Helt tilfeldig kom jeg over en nyoppstarta blogg hvor 
det vart lagt ut mye fine bilder av hjemmesydde barneklær, 
og utifra ei oppskrift derfra sydde jeg en fleecedress til Isabell. 




Trengte en kjøredress til lillesøster nå, 
og valgt å sy dressen i strørrelse 68.
Tegnet opp mønsteret, 
tegnet av på stoff og klippet opp.



Rosa fleece fra Stoff & Stil.



Knapper hamret på.




Grått jerseystoff, også fra Stof & Stil.




Med hette. 

Er utrolig fornøyd med resultatet, 
men ser at dressen passer akkurat så det blir 
nok til at jeg syr en dress til i størrelsen 74. 
Virkelig storkoset meg ved symaskinen 
den siste uken, så er det andre som 
kunne ha tenkt seg en dress? :)

Har også rukket å sydd en kosedress til storebror 
og en likedan til lillesøster.


Her kommer det et bildedryss prosessen:

  















Blå/grå kosedress til storebror, 
og rosa/grå versjon til lillesøster.
Storebror ble spurt hva han kunne 
ha tenkt seg på kosedressen 
og svaret var klar;

"Gravemaskin! Traktor! Dumper! Lastebil!!"

Så da mått det bli traktorer og gravemaskiner.
Og så kom det med en rev... :)


Hva syns dere?! :)

Lyst til å sy en selv? 
Sjekk ut bloggen speiltvillingene.
Her finner du oppskrift og du 
blir du forklart fra start til slutt,
og skulle du ha spørsmål så er det
bare å sende på mail!







torsdag 10. oktober 2013

Brev til Julenissen


Kjære julenissen.

I år så ønsker jeg meg....




Vi nærme oss jul med stormskritt og 
selv er jeg godt igang med julegave innkjøp.
Har laget ei liste over ting som jeg tror 
storebror og lillesøster kunne had gleden av.

Tips til familie og venner, 
og til andre som lurer på hva de skal 
ønske til sine barn eller kjøpe selv.



★JULIAN★

Som mange andre 2 åringer har han en stor interesse for traktorer, gravmaskiner, dumpere osv. Alle lekene han har med hjul blir brukt av han daglig og det er stor stas å kjøre rundt, rygge og parkere. Grave og fylle opp henger for å så kjøre videre. 

Hans store ønske er en lastebil: 
★ Bruder lastebil med henger. 
Så penger han får til jul går til å kjøpe 
seg en slik lastebil som på bilde under :)




★ Ull og klær i str 104 (4år)
★ Puslespill
★ Bøker
(leser mye bøker, 
spesielt alt som handler om 
gravemaskiner og traktorer.
Kardemommeby, Gråtass o.l.)
★ Kritt tavle fra IKEA
★Verktøykasse for barn
★ Modellleire og/eller utstyr
★ Barnekoffert "Trunkien"
★ Bilbane (hot wheels
★ Brio togbane
★ Penger







ISABELL


★ Klær str 80 + (jumpsuit/sparkebukser er spesielt ønsket)
★ Babyakebrett
★ Barnekoffert "Trunkien"
★ Gulvteppe (eks fra Skeidar- se bilde under)
★ Expedit hylle (fire hyller hvit - se bilde under) fra IKEA
★ Setetrekk til Stokke tripp trapp stol
★ Penger 



Pappa+mamma ønsker å kjøpe seg ei ny seng.
Ny familieseng med plass til alle 4. Så penger kommer godt med
når det skal bli handlet seng på nyåret:)

Da er det bare å håpe på at breve kommer fram til nissefar.