fredag 23. mai 2014

DIY: Sjørøver INVITASJONER




I år inviterte vi til skikkelig sjørøverfest da storebror og
lillesøster skulle feire bursdagene sine. De har bursdag
med en dag fra hverandre så derfor vi har feiret dem 
sammen.

Vi måtte så klart lage noen skikkelige sjørøverinvitasjoner,
og disse er utrolig lett å lage selv. Ikke minst så var det noe
jeg og storebror gjorde sammen.





Jeg hadde på forhånd laget invitasjonene på photoshop.
Printet ut på vanlig A4 ark.
Så rev jeg av alle de fire rette kantene. Ikke så nøye om
det ikke rives likt, bare ikke noe av teksten blir revet av.




Kokte opp litt vann og fant fram pulverkaffe. 
Lagde 1dl ganske sterk kaffe.




Fant fram en stor bolle som jeg helte kaffen i.
Nå er det klart for de minste å være med. Kaffen
blir fort avkjølt slik at ingen brenner seg på den.




Knøvlet sammen et og et ark. 
Vil jo at arket skal bli mestmulig skrukkete.




Legg bare et papir i gangen oppi bollen med kaffe og sørg
for at hele arket blir lett vått av kaffen. Ta papiret ut og
legg det over på bordet eller i en annen bolle slik vi gjorde,
for det drypper litt kaffe av papiret.




Etterhvert som vi "sølte" ut papirene så la jeg utover
papirene på ei rist og satte de inne i steikeovnen på
100grader i 8-10min. Er er målet å få tørket papirene.
Jeg fikk plass til 3 ark samtidig. Absolutt mulig å "steike"
flere samtidig med flere brett inne i ovnen, men jeg hadde
bare ei rist som var med å gi en ekstra effekt.




Etter å ha fått had alle invitasjonene i ovnen syntes jeg
forsatt at de var litt kjedelige og blass i fargen. Blandet
en enda sterkere kaffe kopp. Brukte en t-skje og sølte 
store kaffe flekker på alle invitasjonene. 




Så må invitasjonene få tørke.




Jeg rullet invitasjonene sammen og brukte tau, kjøpt
på Bil Tema, og knøt fast. Så skrev jeg enkelt på hvem
invitasjonene var til uten på.
Et artig alternativ er å sette det sammen rullete papiret
opp i en glassflaske. Da blir det som en flaskepost. 
Mer utfordring å få ordnet med glassflasker når det
var laget over 20 invitasjoner her , og ikke minst å
få levert invitasjoner som blir store og tunge.




Håper dette var et greit tips og at andre prøver seg.
Lurer du på noe så legg igjen en kommentar eller send 
meg en mail. Setter utrolig pris på tilbake meldinger.

Kommer mere om selve sjørøverfesten.


Ingen kommentarer: