tirsdag 22. juli 2014

Til fjells


Ei herlig junihelg på Nerskogen.

Vi reiste på hytta (til pappa) med et vennepar,
og storkoste oss.


Julian og Marcus har like stor interesse for anleggsmaskiner,
og ikke minst å kjøre og jobbe med sine kjøreleker ute.



Finværet var med oss og vi fikk tent bål og grilling.




Tursekken på plass, 
og guttan var klar for tur.








Vi gikk et godt stykke, men vi kom fram til målet: 
Stolheisen!




Å klart vi den måtte prøves.




Da guttene ville teste ut fiskestangen så fikk 
lillesøstrene, Helen og Isabell, kaste stein i elva. 




Lang lang rekke...





Hyttekos med brettspill.




Søndagen prøvde vi oss på å gå inn mot Jørdalshytta.
Kjempe fin vei å gå, men kansje akkurat litt for langt
for vår 3 åring og 4 åringen så vogn var greit å ha med.
 Hadde fin temperatur og sol, men så i horisonten at
mørke skyer truet med regn.




Gikk vel 2/3 del av turen før vi bestemte oss for å raste, 
og deretter vende tilbake mot parkeringsplassen.




Guttene fikk både hoppet og sprunget ifra seg.




Kommer tilbake og prøver oss igjen ved en annen anledning.




Herlig tur med en herlig gjeng.
Tusen takk igjen for ei kjempe koslig helg
Hilde, Magnus, Marcus & Helen.


søndag 20. juli 2014

DIY hjemmesydd forkle

Brudegave.



Ikke alltid enkelt å komme på hva man skal kjøpe til et 
brudepar som har alt og ikke ønsket seg noe.


Jeg kjenner bruden ganske godt og vet at hun elsker farger, 
spesielt ROSAHun elsker å kokkelere på kjøkkenet
 og det gjør vist brudgommen å, så da da ville jeg sy et forkle 
hver til dem.





Rosa stoff med hvite prikker, blondebånd og perler.
 (alt kjøpt på stoff og stil)




Brukte mitt eget forkle på kjøkkenet som mal og tegnet av og klippet ut.


Rysjer på kanten nederst.

Lomme med blodekant.

Perler.



Måtte selvfølgelig ha grytevotter i samme stil.



Hvite rysjer og en hamp for oppheng.

Blondekant.

Til brudgommen:
Hadde restestoff liggende hjemme som passet ypperlig.
Stiper i hvit og blått som kommer fra Soff og Stil.




Enkel og pen hjemmelagd sløyfe.



Til Mr & Mrs.


Kjempe fornøyd med resultatet etter noen timer med planlegging, 
klipp og sying.  Ikke trenger det å koste all verden, men krever 
bare litt mer av tiden din. Brudeparet ble kjempe glad for en 
litt mer personlig gave.


Her er bilder fra bryllupet.


torsdag 17. juli 2014

SjørøverKAKE


En sjørøverbursdag må da ha en sjørøverskutekake.
Etter å ha kikket etter inspirasjon på nettet så var det flere
som hadde baket Kaptein Sabeltanns stolte skute:

DEN SORTE DAME


Bilde lånt fra www.dyreparken.no/

Utrolig artig å få utfordret seg selv, også
innen kakebaking.


Baket en vaniljekake og fylte med oboykrem.
Dekket og pyntet med marsipan.









Førstegang jeg har malt på marsipan.
Så enkelt med spiselig maling.




Seilene og diverse ting som skulle på skuta
gikk ikke helt som planlagt. Så i fullfarten
ble det laget seil ut av papir.

Figurene, Kaptein Sabeltann og Langemann,
er kjøpt på leketøysbutikk.













På kakebordet, utenom alle sjørøverkakene, så brukte jeg
hermetikbokser som jeg surret rundt med grov hyssing.
Disse fylte jeg med sjørøver-inspirert godteri:

hodeskalle (smågodt)
lakrisbåter
gullfisker

Kjøpte svart/hvit striper baking cases fra ebay
fylte de opp med Elias potetgull.






Fornøyd med resultatet og kaken forsvant

for fra kakebordet, samt annet godt som 
stod fram.


Mer sjørøverinspirasjon:

Hjemmelaget sjørøverkikkert
DIY sjørøverdekorasjon
Hjemmelaget sjørøverkostyme
Selve sjørøverfesten




Mer inspirasjon sjekk ut tonerosedesign sin blogg.

onsdag 16. juli 2014

DIY til sjørøverbursdag

DIY tip til sjørøverburdag
....og noe innkjøp.



Hjemmelaget skjørøverkart

Etter å ha laget invitasjoner ble det noen ark til overs.
Perfekt til å tegne skattekart. Flere måter å lage et kart,
men jeg valgte å tegne kjente plasse i og utenom huset.
På hvert kryss fant ungene ei glassflaske med et nytt
ledetråd. Skatte ble tilslutt gravd opp i sandkassen.

Ungene var i ekstase!!!




5 ledetråder.




Snekkeren min snekret sammen ei sjørøverkiste av restematerial
han hadde liggende i garasjen. Sprayet svart og deretter
brukt gullmaling og skrev på skattekiste uten på og hodeskalle.
(skal få ordnet bilde av den)


I skattekisten hadde ei laget en pose hver til ungene.

Brun papirposer kjøpt på Staples, se her.

Grov hyssing kjøpt på Biltema, se her.

Hjemmelagd tegnebok.

Gullpenger med sjokolade kjøpt på Nille.

Tegnestifter kjøpt på ebay, se her.






Fant bilder på nett og printet ut i A5 størrelse.
Tips: Google - "fargelegge sjørøver"





Skrev navn på posene med svart og gullpenn.
Surret grov hyssing rundt posen og festet på et anheng
kjøpt på ebay, se her. 
Prikken over i'en.




Borddekorasjon:


Skrin i tre var noe jeg har fått i gave noen år tilbake,
og passet bra på bordet til kiste.

Smykker, armbånd, øreringe, perler ol 
var noe jeg hadde. 

Sjokoladegullmynter fra Nille.

Skjell plukket på stranden.





Anker; tegnet og skjært ut på ei papplate.
Kroken er fra Sparkjøp
(noe jeg hadde fra før)




Hjemmelaget kikkert; se her.

Drikkeflasker er Nestlé Sviskedrikk flasker
(disse har jeg spart på fra babytiden til lillesøster)
Printet ut bilde av ungene og limt på flasken

Kompass kjøpt på ebay; se her.

Øyelappe kjøpt på ebay: se her.

Svart/hvit stripet pappsugerør kjøpt på ebay: se her

Svarte engangstallerkner kjøpt på Rema 1000.

Svarte ballonger og servietter med hodeskalle 
er fra Søsrene Greene




Vimpelrekke

J U L I A N  3 Å R
I S A B E L L  1 Å R

Hver bokstav er printet ut på et A4 ark.
Tapet på grov hyssing og hengt opp.
Framgangsmåte er den samme som da jeg lagde
invitasjonene, se her.





Håper dette var til inspirasjon til andre som planlegger
å invitere sjørøvere til fest.
Spør gjerne om det er noe du lurer på.

onsdag 2. juli 2014

DIY Babynest

Hjemmesydd 
babynest eller babyrede.



I juni hadde min kjære svigerinne termin og ventet 
sin andre prinsesse. Etter å ha sett andre sydd
babynest så tok jeg utfordringen og prøvde meg
på min egen.



R E S U L T A T E T




















Er selv kjempe fornøyd med resultatet!
Håper den kommer til godt bruk hos lille
Ada som kom til verden søndag 15 Juni.
Stolt tante!


Kjøpte mønster, metervare og det som trengst
 på Stoff & Stil.