torsdag 21. juni 2012

New DOOR

Ny ytterdør på plass! 
Ikke verst å få den levert på døra og montert med det samme. 
Tuuuusen takk pappan MIN!!

Gammel dør ut...
...ny kommer på plass.
En som sitter og spiser kveldsmat på første rad.
Velkommen

Virkelig fornøyd med ny ytterdør.
Den gamle har gjort sitt for oss og blir sendt til min far som
ønsker å gjenbruk den som alternativ ytterdør på nyhus som bygges.

Den nye ytterdøra vår er handlet på Byggern´n Midttømme
"Ida" fra Diplomat
Må skrytte litt å fortelle at jeg har fått hjulpet til med terrassen.
Det går ganske så radig når man er flere. Både stort og smått.
Utrolig hva man får lært når man må gjør det selv;
Cato i full "fres".
Detalje på rekkverket.
Leveggen
Begynner virkelig å ta form og gleder oss til å bli ferdig.

Håper på en sommer med sol, varme og masse is på terrassen
med familie og venner.

onsdag 20. juni 2012

Oppussing UTEAREAL

Her jobbes det for fult

Vi har vasket og malet hus, deretter har vi beskjært og fjernet noen busker og trærSå har vi kappet, saget og snekkert terrasse med rekkverk og en levegg imot naboen. 
Her er et lite innblikk av hva som har blitt gjort siden vi spontant startet i begynnelsen av mai.

Det ble da plutselig noen dager med oppholdsvær med litt sol .
Perfekt for å male litt...

... og plutselig hadde huset fått to strøk med ny farge etter TRE DAGER intensiv jobbing.
Skal sies at det maltes fra morgen til kvelds.


Helt fantastisk hvordan folk stiller opp på kort tid.
Hadde jo et par stykker i baklomma som hadde sagt seg villig til å avse litt tid til å hjelpe oss med årets malejobb, men da gjerne over ei helg hvor vi hadde kunne kombinert det med grilling og en ny rød/brunfarge på overkroppen. Slik ble det ikke, men utrolig nok har vi flyttet til et av de koseligste nabolagene med utrolige hjelpsomme naboer som avså et par timer for å male og holde Cato med selskap. Familie har stilt opp og noen utrolig venner man ikke kan være foruten.

TUSEN TAKK til ALLE dere som har tatt dere tid til å hjelpe oss.
Skal selvfølgelig ikke glemme de som passet Julian noen timer på dagtid
pappaen kunne male og mammaen holde seg på jobb. 


Flere trær beskjæres og da er det greit med hjelpsomme arbeidskarer som kom med eget utstyr.




Her har Cato fått støypet 5 søyler 
og lagt resten av grunnlaget for en ny og større terrasse. 



Startet så stille og rolig alene på en lørdag i mai med å skru i terrassebord, men plutselig dukket det opp ene arbeidskaren etter den andre. T-skjorta ble kasta og vi koset oss ute samtidig som vi fikk en terrasse å sitte på etter kun få timer.

I garasjen fant vi frem skodder som hadde vært montert på huset for en god del år tilbake;
 ny malt og kommet opp på veggen.




Mens noen jobber slapper andre av :)


Hva syns dere om resultatet så langt?
 I løpet av denne kvelden har min kjære pappa vært innom med ny ytterdør og monterte den i samme slengen. Bilde kommer!

torsdag 14. juni 2012

Familietur til Rhodos, Hellas


I går kom vi hjem fra ei fantastisk uke i varme solfylte Kallithea, Rhodos. 

Utsikt fra hotellet

Guttene mine klar for båttur.
Sklia var den store favoritten på lekeplassen.
Bassenget; så mye moro og PLASKING!!!
Utflukt til Lindos "Den hvite byen"
Lindos' akropolis
Old Town, Rhodos 
Julian ut på vandring.
Et snapshot av oss på tur. 


Dette var et lite utvalg av bildene fra turen vår. 

tirsdag 5. juni 2012

Sommeren kommer

Vi har fått en liten smakebitsommeren her i trønderlag.

Noen som få smaken på is...
...å den falt i smak.
Idyll


På husfronten er vi i full sving utendørs. Huset har fått en ny farge, det har kommet opp skodder som virkelig ga huset en ansiktsløftning. Terrassen har kommet på plass med rekkverk og levegg mot naboen er satt opp. 

Bilder kommer snart.

Etter en måned med intensiv jobbing så tar jeg med meg guttan mine på en velfortjenttur ferie. Streiken stopper ikke oss!

Noen andre som skal ut å reise i sommer? 


torsdag 17. mai 2012

17 mai feiring

Hipp hipp HURRA!!! 

huRra hUrra hurrA


Startet dagen med å henge ut flagget

Fikk på oss finstasen... store og små

Kommer endelig inn i bunaden

Frokost med tante Stine + Lillith

I midt-byen å så på borgertoget 

Fikk sett toget sammen med Emma, tante Cathrine, onkel Rune,
bestefar Birger og bestemor Mette
Dette ble en av de våtere dagene i Trondheim

På Møllenberg hos bestemor Bele og bestefar Roald for middag og kaker.

Julian "stjeler" seg en kos av Emma
Pyntet

Avsluttet dagen med kino sammen med Cato, mens Julian er på overnatting.
Håpe alle hadde en like fin feiring som oss.

tirsdag 15. mai 2012

REGNBUEKAKE

Bursdagskaken til Julian ble ei regnbuekake
Aldri laget den før, men fant flere oppskrifter litt rundt omkring og laget min egen versjon.


Ingredienser

220 g smør, romtemeratur
460 g sukker
5 stk eggehviter, romtemperatur
2 ss vaniljesukker
350 g melk, romtemperatur
370 g mel
4 ss bakepulver
1/2 ts salt

Seks farger fra Wilton, i regnbuens farger.

Smørkrem

270 g smør
750 g siktet melis
2 ts vaniljesukker
1 stk eggehvite
5 ss sitronsaft eller melk

Miks først smør og sukker sammen til smørblandinga blir fluffy, 
ha deretter i en og en eggehvite og miks godt i mellom hver. 
Tilsett vaniljesukkeret. 
Bland så mel, bakepulver og salt godt sammen i en egen bolle før det tilsettes i smørblandingen sammen med melken. 
Ta i litt og litt og rør godt hele tiden for å få ei fin røre.
Vei opp røra, husk å minuser skålen, og fordel røra likt i mellom seks skåle. 



Ta fram fargene og tilsett kun et par dråper av de fargene du vil ha i hver bolle.


Jeg har brukt fargene lilla, blå, grønn, gul, oransje og rødt.
Kjøpte mine Wilton farger på Obs!



Bruk ei rundform, eller 2 om du har og stek vær bunn vær for seg i forma. 
Mens bunnene avkjøler seg så lag smørkremmen. 
Pisk smør luftig med mikser. Tilsett siktet melis og vaniljesukker litt etter litt under stadig pisking. 
Tilsett eggehvite og sitronsaft/melk.
Forvarm stekeovnen på 175 grader og stek hver bunn i ca 15min.

Dynk hver kakebunn i litt melk etter at du har lagt det på kakefatet og legg et tynt lag med smørkrem. 
Plasser neste bunn på smørkremen, og gjør samme prosess til alle er tatt. 
Bruker resten av smørkremen til å dekke hele kaken.

Regnbuekake.



mandag 14. mai 2012

1 ÅRINGEN MIN

HIPP HURRA for 1 ÅRINGEN min, JULIAN!!!

Bursdagsbarnet i ballhuset sitt som han har fått av mamman og pappan sin.

På et år har han lært seg å komme seg opp fra gulvet og lært seg å gå...helt på egen hån. Han elsker alt som har med fart og spenning, og er som regel et stort glis. Titt-hei leken er favoritten fortiden, men nå som han har fått sin egen feiekost av tante Pia så er den stadig med på slep rundt omkring.

Klart tante Pia og den nye kosten er med i ballbingen:)
Hadde ei kjempe fin feiring på selve dagen hvor nesten alle i familien tok turen innom for å feire bursdagsbarnet og smake på kakene. En vellykka dag med masse lek og moro...både for store og små.

Bestefar Birger er med på moroa.

Emma, Julian og Aleksander


SELVFØLGELIG er bestemor Sissel med på det som er moro!

Det var en meget fornøyd og sliten gutt som slukna i senga si etter den store dagen.
Takk for alle gaver som bursdagsbarnet har fått.

Solbriller fra tante Heidi var virkelig stas.