torsdag 14. juni 2012

Familietur til Rhodos, Hellas


I går kom vi hjem fra ei fantastisk uke i varme solfylte Kallithea, Rhodos. 

Utsikt fra hotellet

Guttene mine klar for båttur.
Sklia var den store favoritten på lekeplassen.
Bassenget; så mye moro og PLASKING!!!
Utflukt til Lindos "Den hvite byen"
Lindos' akropolis
Old Town, Rhodos 
Julian ut på vandring.
Et snapshot av oss på tur. 


Dette var et lite utvalg av bildene fra turen vår. 

tirsdag 5. juni 2012

Sommeren kommer

Vi har fått en liten smakebitsommeren her i trønderlag.

Noen som få smaken på is...
...å den falt i smak.
Idyll


På husfronten er vi i full sving utendørs. Huset har fått en ny farge, det har kommet opp skodder som virkelig ga huset en ansiktsløftning. Terrassen har kommet på plass med rekkverk og levegg mot naboen er satt opp. 

Bilder kommer snart.

Etter en måned med intensiv jobbing så tar jeg med meg guttan mine på en velfortjenttur ferie. Streiken stopper ikke oss!

Noen andre som skal ut å reise i sommer? 


torsdag 17. mai 2012

17 mai feiring

Hipp hipp HURRA!!! 

huRra hUrra hurrA


Startet dagen med å henge ut flagget

Fikk på oss finstasen... store og små

Kommer endelig inn i bunaden

Frokost med tante Stine + Lillith

I midt-byen å så på borgertoget 

Fikk sett toget sammen med Emma, tante Cathrine, onkel Rune,
bestefar Birger og bestemor Mette
Dette ble en av de våtere dagene i Trondheim

På Møllenberg hos bestemor Bele og bestefar Roald for middag og kaker.

Julian "stjeler" seg en kos av Emma
Pyntet

Avsluttet dagen med kino sammen med Cato, mens Julian er på overnatting.
Håpe alle hadde en like fin feiring som oss.

tirsdag 15. mai 2012

REGNBUEKAKE

Bursdagskaken til Julian ble ei regnbuekake
Aldri laget den før, men fant flere oppskrifter litt rundt omkring og laget min egen versjon.


Ingredienser

220 g smør, romtemeratur
460 g sukker
5 stk eggehviter, romtemperatur
2 ss vaniljesukker
350 g melk, romtemperatur
370 g mel
4 ss bakepulver
1/2 ts salt

Seks farger fra Wilton, i regnbuens farger.

Smørkrem

270 g smør
750 g siktet melis
2 ts vaniljesukker
1 stk eggehvite
5 ss sitronsaft eller melk

Miks først smør og sukker sammen til smørblandinga blir fluffy, 
ha deretter i en og en eggehvite og miks godt i mellom hver. 
Tilsett vaniljesukkeret. 
Bland så mel, bakepulver og salt godt sammen i en egen bolle før det tilsettes i smørblandingen sammen med melken. 
Ta i litt og litt og rør godt hele tiden for å få ei fin røre.
Vei opp røra, husk å minuser skålen, og fordel røra likt i mellom seks skåle. 



Ta fram fargene og tilsett kun et par dråper av de fargene du vil ha i hver bolle.


Jeg har brukt fargene lilla, blå, grønn, gul, oransje og rødt.
Kjøpte mine Wilton farger på Obs!



Bruk ei rundform, eller 2 om du har og stek vær bunn vær for seg i forma. 
Mens bunnene avkjøler seg så lag smørkremmen. 
Pisk smør luftig med mikser. Tilsett siktet melis og vaniljesukker litt etter litt under stadig pisking. 
Tilsett eggehvite og sitronsaft/melk.
Forvarm stekeovnen på 175 grader og stek hver bunn i ca 15min.

Dynk hver kakebunn i litt melk etter at du har lagt det på kakefatet og legg et tynt lag med smørkrem. 
Plasser neste bunn på smørkremen, og gjør samme prosess til alle er tatt. 
Bruker resten av smørkremen til å dekke hele kaken.

Regnbuekake.



mandag 14. mai 2012

1 ÅRINGEN MIN

HIPP HURRA for 1 ÅRINGEN min, JULIAN!!!

Bursdagsbarnet i ballhuset sitt som han har fått av mamman og pappan sin.

På et år har han lært seg å komme seg opp fra gulvet og lært seg å gå...helt på egen hån. Han elsker alt som har med fart og spenning, og er som regel et stort glis. Titt-hei leken er favoritten fortiden, men nå som han har fått sin egen feiekost av tante Pia så er den stadig med på slep rundt omkring.

Klart tante Pia og den nye kosten er med i ballbingen:)
Hadde ei kjempe fin feiring på selve dagen hvor nesten alle i familien tok turen innom for å feire bursdagsbarnet og smake på kakene. En vellykka dag med masse lek og moro...både for store og små.

Bestefar Birger er med på moroa.

Emma, Julian og Aleksander


SELVFØLGELIG er bestemor Sissel med på det som er moro!

Det var en meget fornøyd og sliten gutt som slukna i senga si etter den store dagen.
Takk for alle gaver som bursdagsbarnet har fått.

Solbriller fra tante Heidi var virkelig stas.


mandag 30. april 2012

Vår

Våren er i full anmarsj, og snøen som forsvinner gradvis avslører hvor mye arbeid som står foran oss utenfor husveggen. Har brukt vinteren på å planlegge vårens aktivitet og lagt et budsjett, for ingenting kommer gratis.

Her er Julian og bestefar Arne i full gang med planlegging.

Planen for våren/sommeren er
- å mal huset; ny farge som vi driver å diskutere med vår nabo som vi deler vår tomannsbolig med.
- grave opp deler av plenen og fylle etter; barndoms lekehuset som pappa bygde til meg og mine søstre skal få sin plass i hagen her.
- rive den nåværende plattingen vi har; snekkere ny med rekkverk
- levegg på baksiden; litt mer privatliv
- ny ytterdør og ny verandadør skal komme på plass
- ny trapp til ytterdøra; som skal bli litt større enn den vi har i dag, evt med rekkverk
- søppelskur til våre tre søppelbokser


Så får vi se hvor langt pengene strekker... og tiden.


Before picture

Etter helgas innsats så er vi godt i gang. 


Startet med shopping av noe utstyr... vroom vroom
Mosen på taket spyles av....
Noe hjelp har vi fått til å få unna noe av arbeidet. Her kjem rota opp med hjelp av Christian!

Og gode naboer setter man virkelig pris på. Bjørn som har kommet for hjelpe til med beskjæring av tre, så nå er det håp om litt ettermiddagssol på baksiden.

Så taket er så si mosefritt, huset er vasket og skuret rent, trær er blitt beskjært, hekken trimmet og plattingen er revet og kjørt bort....puh... nå skal det bli godt med en rolig  og mer avslappet 1 mai.

Hva for planer har dere andre i vår/sommer? :)

Vi skal DISSE masse, for det er virkelig stas!!


mandag 23. april 2012

PåskeKOS

Utsikt fra hytta til morfar på Nerskogen.

Da var pÅsken over for i år og selv om vi nesten snødde bort har vi had ei super påskeferie. Ei hel uke sammen hvor vi har tilbragt meste av tiden på Nerskogen. Her har vi fått vært på skitur med pulk, gravd snøhule, grillet pølse på bål, spis kvikk lunsj og masse hyttekos.

Blir aldri for stor til å leke i snøen.
Her er Julie, Christian, Jon Ingve og Cato i full gang med å grave snøhule.
Store gutten som har slipt seg og går på egenhånd.
Grilling av pølser.
Her smøres det ski til den store gullmedaljen, Cato skismører ekspert etter påska her.
Bestefar Arne og Julian som kose seg foran bålet i bakgrunnen.
Besteforeldre som koser seg med Julian,
eller Julian som koser seg med bestemor & bestefar.
Bestemor Merete er nok favoritten etter å ha fått ei hel kvikk lunsj-stang av henne.
Engang må vel vær den første, og det smakt vist utrolig godt.